Linnea Strand

Mexicali, Mexico

Kategori: På äventyr

20/7-23/7
Vi har haft några riktigt fina dagar hos Alberto och hans familj i Mexicali. Natten mellan söndag och måndag blev det bara några få timmars sömn, för redan 01.30 behövde vi gå upp, packa in väskorna och åka mot flyget som skulle ta oss upp till norra Mexico. Den här gången kom min stora väska med direkt och Alberto hämtade upp oss på flygplatsen. Hemma hos honom blev vi bjudna på lunch, något som liknade pulled beef, ris med tomatsås och såklart stark sås. I Mexico äter man alltid stark sås, till allt; frukost, lunch, middag. Ibland även i drickan. Eftersom vi var lite trötta efter resan tog vi det ganska lugnt, spelade lite spel och träffade några av Albertos syskonbarn. På kvällen åt vi tacos på, enligt Alberto, det bästa tacostället och efter det satte vi oss på en bar en stund. Vi fick prova en varsin Colita, som var tomatjuice blandat med öl, och det är nog den märkligaste drink jag varit med om. Smakade sådär...
På tisdagen packade vi ryggsäckarna för utflykt, hämtade upp Albertos vän Alexia och åkte upp till ett poolområde uppe i bergen. Mexicali är som en öken, så sjöar eller hav finns inte i närheten. Där uppe badade vi, solade, drack öl och åt frukt ur en kokosnöt. Framåt eftermiddagen bestämde vi oss för att åka vidare, och eftersom vi ändå var på vägen mot Tijuana så åkte vi dit. Vi blev ganska besvikna eftersom vi varken blev rånade eller erbjudna droger. Skämt å sido, vi gick lite längst turiststråken, såg hotellet Ceaser där det sägs att Ceasar-salladen uppfanns, satte oss på en bar för lite öl och nachos, och sen åkte vi hemåt igen.
Albertos mamma skämde bort oss med typisk mexikansk frukost varje morgon; äggröra, bacon, potatiskaka, bönsås, tortillas, kyckling, pannkakor. Och stark sås till allt såklart! Efter frukosten åkte vi till Mexicalis centrum för att göra lite ärenden. Albertos mamma skulle handla piñata och tillhörande godis för torsdagens födelsedagskalas, jag köpte shotglas till min samling och sen ordnade jag och Gustav med visum till USA, vilket innebar att vi fick sitta i kö ca en timme för att få en stämpel som tog 2 minuter.. Men nu är det klart så vi ska kunna passera gränsen utan problem. På kvällen hade Alberto styrt ihop en mexikansk fest för vår skull. Det var så fint! Vi hade fått låna typiska mexikanske kläder, dom hade dekorerat och gjort massor snacks, vi lyssnade på mexikansk musik, spelade spel och fick till och med lära oss att dansa, haha! Hur trevligt som helst.
Sista dagen i Mexico åkte vill till ett shoppingcentrum, jag fyndade skor och så provade vi på glass. På eftermiddagen tog vi det ganska lugnt för på kvällen vankades det födelsedagsfest. Albertos systerdotter fyllde år så hela släkten kom, det var massor mat, musik, hoppborg och såklart piñatan vi köpt härom dagen.